MISSIE

​Waar staan we voor:

We zijn een productiehuis waarmee we podiumkunsten op buitenlocaties in onze regio produceren.

VISIE

Wat willen we betekenen:

We willen podiumkunsten op (buiten)locaties voor een breed publiek toegankelijk maken mede door samen te werken met bij voorkeur regionale theatermakers, amateurtoneel en andere relevante verenigingen, in een straal van circa 50 kilometer rondom Steenwijk. Middels het bieden van een professioneel productieteam willen we de makers van podiumkunsten in staat stellen hun voorstelling op een zo hoog mogelijk niveau te spelen. Voorstellingen waarbij we ervoor willen zorgen dat de beleving optimaal is en die het zomeraanbod van cultuur in onze regio versterken. We willen hiermee een breder en deels ander publiek aanspreken dan de reguliere bezoeker van theater de Meenthe. Om voorstellingen voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te houden, houden we de kaartprijs laag en bieden we zo mogelijk een gedeelte van beschikbare kaarten voor specifieke groepen aan.

AMBITIE

Waarvoor gaan we:

De stichting is een icoon voor de podiumkunsten in de regio en veroorzaakt een grote spin-off voor het culturele leven en De Meenthe.​

​Bezoekers van onze voorstellingen kunnen rekenen op een kwalitatief hoogstaande voorstelling. Gemeentes, sponsoren en eigenaren van de locaties waar we spelen kunnen rekenen op een kwalitatief hoogwaardige organisatie. Daarbij is het ons doel om voorstellingen financieel neutraal te produceren.

 

Wie zijn wij:

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk bestaande uit een vrijwilliger bestuur en een uitvoerend directeur die de drijvende kracht vormt. Wij zijn niet verbonden met theater de Meenthe maar we zijn wel nauw gelieerd aan het theater. Voor uitvoerende zaken maken we bij voorkeur gebruik van de faciliteiten van de Meenthe. Doordat het seizoen voor buitentheater veelal complementair is aan het schouwburgseizoen versterken beide organisaties elkaar.

Wat zijn onze kernwaarden:
  • Artistieke kwaliteit van de voorstellingen​
  • Betrouwbaar en professioneel (waaronder veiligheid)​
  • Financieel solide​
  • Transparant​
  • Verbindend
  • Duurzaam

PROGRAMMERING

We richten ons met onze programmering op initiatieven  en kansen die zich voordoen in onze regio. De nadruk zal daarbij veelal maar niet uitsluitend liggen op amateur makers. We richten ons op alle vormen van podiumkunst en willen een breed publiek aanspreken, niet zozeer door mainstream voorstellingen aan te bieden maar door er te zijn voor makers en bezoekers van diverse signatuur. Het faciliteren van commerciële producties past daarbinnen mits dit ten dienste staat van de genoemde missie en visie.

We bieden jaarlijks een aantal vaste producties aan, en organiseren daarnaast iedere één tot drie jaar een grote productie.

DOELGROEP

De echte cultuurliefhebber vindt zijn weg in het culturele landschap. Wij zoeken ook naar mensen die in mindere mate cultuurliefhebber zijn.​ Als primaire doelgroepen richten we ons op de ‘plezierbelevers’ en ‘gezelligheidsplanners’ (refererend aan de vijf vrijetijdsprofielen van cultuurgangers zoals omschreven door Motivaction)​

We bereiken onze doelgroepen door gebruik te maken van de gangbare communicatiekanalen die door theater de Meenthe worden gebruikt (pr, advertenties, website). Afhankelijk van de productie kunnen online campagnes en/of verkoop via ticketing platforms worden ingezet.

AANPAK

We werken met een vaste projectaanpak:

Ideefase, toetsing aan visie/missie. Bij positief advies wordt een projectplan opgesteld. Bij positieve beoordeling van de plankwaliteit start de financierings- en vergunningsfase. Bij een positieve business case en verkrijgen van vergunningen start de uitvoeringsfase waarin draaiboek, communicatieplan en contractafspraken belangrijke onderdelen zijn. Voor uitvoering van iedere productie wordt het risicobeheersplan besproken. Na afloop van iedere voorstelling volgt een evaluatie.

FINANCIËN

Voorstellingen hebben een positieve business case, gedefinieerd als een sluitende begroting bij een realistische inschatting van kaartverkoop​. Jaarcijfers worden voorzien van een financieel overzicht per project. We vinden het belangrijk om de kaartprijs laag te houden. Sponsoring en  fondsenwerving zijn daarvoor belangrijke pijlers.